Grensoverschrijdend gedrag in de reclame. Waarom niet!
Uiteraard zijn er afspraken gemaakt van wat wel en niet kan qua bushokje reclame. Als je praat over grensoverschrijdend gedrag dan is dat ongebruikelijk in de openbare ruimte. Dit kan leiden tot bepaalde gevolgen. In het verleden werd er een campagne landelijk ingezet voor een ”tweede liefde”. Dit kan extreme gevolgen hebben, omdat mensen onbewust worden uitgenodigd om juist te gaan flirten, wat vervolgens weer kan leiden dat gezinnen uit elkaar gaan.
Mede-eigenaar Erik Drost van Second Love is het daar ook mee eens, maar zo zegt hij: ‘Mensen die bij ons komen zijn die fase voorbij, die hebben dat al geprobeerd, soms jarenlang, en het is niet gelukt. Uiteindelijk zoeken ze iets anders, dus ik vind de tekst ook een beetje naïef.’
Table of Contents
Wat voor onderwerp wil je uitstralen als bedrijf
Het is goed om een verhaal neer te zetten wat kracht geeft aan het merk. Negatieve reclame kan natuurlijk ook weer een positief effect hebben. Als je praat over grensoverschrijdend gedrag, wordt dat laten zien in alle krantenkoppen en nieuwswebsites. Een betere gratis reclame heb je immers niet! Suit Supply werkte in het verleden echt op het randje. De reclames werden wel getoond in het straatbeeld, maar het deed destijds veel stof doen opwaaien.
De hele campagne werd landelijk uitgerold met daarin naakte vrouwen in de hoofdrol. Deze reclame valt natuurlijk ontzettend op en heeft veel bekijks, want wie kijkt er niet even achterom als je een mooi vrouw ziet lopen die schaars gekleed is. Het is een slimme zet, want er wordt landelijk over gesproken en diverse media pakken het op.
Het bericht van Parool destijds: Dat er in Amsterdam posters op straat waren beplakt met maandverband. Critici vinden de reclamefoto’s seksistisch. ‘Er is wel wat aan de hand in Amsterdam’, reageert De Jong. ‘Want wij zijn inmiddels ook al met de dood bedreigd. Dus als ik dan mag kiezen, dan zou ik liever voor maandverband en onderspuiten kiezen.’

Wij houden van praktische tips 😏
Onze checklist ‘De omzetbrochure voor al jouw vragen’ staat vol met zulke makkelijk toepasbare tips.
Een leuke startersgids en een handige checklist voor als je al bezig bent of nog moet beginnen.
"(Vereist)" geeft vereiste velden aan
Reclame Code Commissie
in 2011 ontving de Reclame Code Commissie wel 114 klachten omdat er een poster was te zien waarop een vrouw van achteren genomen werd door een man in pak onder het genot van een kop koffie, om maar een voorbeeld te noemen van een van de posters van de campagne.
Conclusie
Denk goed na over je boodschap en wat je wilt uitstralen als bedrijf. Ga je voor safe of net op het randje reclame maken, wat eveneens tot een positief effect kan leiden. Wij van Adverteerweb ontwerpen ook campagnes van begin tot eind en kunnen jou kracht bij staan als het gaat om het bouwen van complete campagnes.