Huis aan huis kranten nog steeds populair
Zowel de dag- als de weekkranten zijn nog immens populair onder de mensen. Dit is alsmaar toegenomen in de corona-periode, zowel de lezers als de adverteerders. Vooral de wekelijkse huis aan huis kranten zijn daarin de bron van alle lokale advertenties en aanbiedingen. Om die reden lezen de mensen de kranten extra aandachtig. Meer dan de helft van de lezers leest de krant driekwart of zelfs meer (57%).
Table of Contents
NOM Regio Monitor
Het NOM bereiksonderzoek is hét onderzoek naar bereik van printmedia in Nederland. Jaarlijks worden ongeveer 17.000 respondenten van 13 jaar en ouder ondervraagd over het lezen van alle Nederlandse nieuwsmedia (landelijk, gratis en regionaal), ongeveer 120 magazines en zo’n 330 HAH-kranten. Deze steekproef staat voor 14.246.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder (bron: MOA GS / CBS). Daarnaast wordt in het NOM printbereiksonderzoek het gebruik van andere media vastgelegd, zoals tv-kijken, radio luisteren, internet- en computergebruik en bioscoopbezoek.
Print bereik
Het bereik per gemiddeld nummer voor nieuwsmedia (landelijk, gratis en regionaal), magazines en HAH-kranten wordt gemeten in het continu printbereiksonderzoek. In de daarop aansluitende NOM Doelgroep Monitor (DGM) wordt gedetailleerd het profiel van lezers qua activiteiten, interesses en consumptie van merken en diensten vastgelegd.
Bereik in combinatie met profielgegevens is de kwantitatieve maatstaf waarmee de mediaprestatie die wordt aangeboden door media-exploitanten en afgenomen door adverteerders en hun media-adviesbureaus naar gangbare sociaalwetenschappelijke kwaliteitscriteria kan worden gemeten, te weten: statistisch betrouwbaar en nauwkeurig, methodologisch valide, marktrelevant en transparant.
Er worden drie producten gepubliceerd: de NOM Print Monitor (NPM), met daarin bereikscijfers van landelijke dagbladen, magazines en advertentiecombinaties van regionale dagbladen, de NOM Print & Doelgroep Monitor (NPM in combinatie met DGM; NPDM) en de NOM Regio Monitor (NRM), met daarin bereikscijfers van regionale dagbladen en HAH-kranten in combinatie met DGM.
Bereikscijfers
Bereikscijfers van landelijke media worden 4 keer per jaar geüpdate: drie keer in de NOM Print Monitor (NPM in januari, maart, oktober) en één keer in de NOM Print & Doelgroep Monitor (NPDM, (in augustus)). Het betreft hier voortschrijdende jaargemiddelden van bereik per gemiddeld nummer (de currency voor printplanning). NOM Regio Monitor (NRM) wordt één keer per jaar gepubliceerd (eind augustus / begin september). Het bereik in de NRM wordt gebaseerd op een gemiddelde van twee jaar.
Resultaten van de NOM Regio Monitor
De resultaten werden vorig jaar in mei 2020 gepresenteerd. Een breed onderzoek naar het bereik van lokale print-media. De belangrijkste resultaten uit het onderzoek naar huis-aan-huis kranten zijn:
- 81% van de respondenten leest de huis-aan-huis krant uitsluitend op papier, 3% digitaal en 16% leest de huis-aan-huis krant zowel op papier als digitaal.
- 55% van de Nederlanders gebruikt de huis-aan-huis krant als bron voor lokaal nieuws (43%), gevolgd door voeding (36%), sport (35%) en politiek (31%).
- 65% van de Nederlanders let op de aanbiedingen van lokale ondernemers in de huis-aan-huis krant, meer dan de helft (51%) komt daarna in actie.